MAR 17 2015

2 stora företag

Företag, Tips

Varför är stora företag så stora? Hur har de blivit så och vad erbjuder dem som gör att fortsätter att klättra i vinst och storlek?

Amazon

Den här jätten säljer allt. Det grundades 1004 och har sedan dess haft som ambition att växa oavbrutet. De vill erbjuda sina kunder så mycket som möjligt och grundmålet var att bli det mest kundorienterade företaget i världen. Deras sortiment inkluderar böcker, leksaker, filmer, kläder, verktyg, bildelar och mycket annat.

Företag är dock inte utan kritik. Deras sätt att erbjuda gratis frakt, löjligt låga priser och annat har skapa rubriker i USA där man anklagar dem för att monopolisera.

Hittills har de inte varit ett vettigt alternativ för svenskar eftersom fraktpriserna och leveranstiden varit hög. Men nu har de slagit an med Bokrondellen och kan börja sälja svenska böcker.

En av anledningarna varför Amazon har blivit så stora är att de ha fokuserat på att växa, trots att de förlorat pengar på det. Deras bokpriser är så låga att de i princip förlorar pengar på varje bok såld, men deras mål har ju varit tillväxt och det har de lyckats med. Svenska bokhandlar står nu med skakande knän och inväntar orden att Amazon ska bli tillgängligt i Sverige. Deras låga priser går inte att konkurrera mot och många önskar nog nu att vi tog bort 70-talslagen som gav fri prissättning på böcker.

Betsafe

Från bokjättar till casino- och oddsspecialister. Betsafe, ägt av Betsson AB, är ett onlineföretag som erbjuder casino, poker och odds på ett dussintals olika sporter. De har vuxit sig starka på relativt kort tid. De slog upp de virtuella portarna 2006 har snart en halv miljoner kunder från 100 länder.

Hur har de lyckats få en sådan bra position när internet är full av casinosajter? Jo, de har fokuserat starkt på bra utbud av spel och odds, samt lagt mycket fokus på sin support. Deras kundsupport är i det närmsta unik. Den finns tillgänglig, på svenska, via livechat, telefon och e-mail. Och den går att nu 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Vart du än befinner dig och hur mycket klockan än är, finns det någon att tala med om du behöver hjälp. Detta har lett till en skara lojala kunder som gärna talar gott om företaget och värvar sina vänner och sin familj.

För att summera kan man säga att Amazons affärsidé är lite skev: deras stenhårda mål på konstant tillväxt ska hållas till varje pris och ofta förlorar de även på det. Men är man ett företag som omsätter 400 miljarder om året så har man råd att förlora ibland.

Betsafes koncept verkar mycket mer sunt för företaget. De försöker helt enkelt skapa de bästa förutsättningarna för sina kunder och erbjuda de bästa spelen, de bästa oddsen, samt den bästa servicen. Det är inte alltid som billigast är det enda sättet att vinna på.